۱۳۹۴ آذر ۴, چهارشنبه

بازيگران قديمی اصالت هنری بيشتری داشته و دارند

سعيد شيخ زاده، بازيگر، مجري و مدير دوبلاژ كه از كودكي در عرصه بازيگري حضور داشته است، آخرين بار با سريال«سالهاي مشروطه» به كارگرداني محمدرضا ورزي، در نقش ناصرالدين شاه، مهمان قاب تلويزيون بوده است.
او اين روزها بيش از هرچيز به كار دوبله و مديريت پروژه هاي دوبلاژ فيلم و سريال مي پردازد. اما كم تر در سريال هاي تلويزيوني يا فيلم هاي سينمايي حضور دارد. وي درباره اين روزهاي خود به  باني فيلم گفت: «در حال حاضر مديريت دوبلاژ و يا دقيق تر، صداگذاري و صداپيشگي دو پروژه انيميشن را برعهده دارم. يكي از اين پروژه ها، انيميشن«دوستان جنگل» است كه كارگردان آن آريا طاهري و تهيه كننده بابك بادكوبه است. اين انيميشن ايراني، قصه حيوانات جنگلي را روايت مي كند كه براي بچه ها پيام دوستي دارند. اين حيوانات در مسير زندگي دچار اشتباهاتي مي شوند اما، به سرعت متوجه مي شوند نتيجه اين اشتباهات چيست و سعي مي‌كنند با صلح و دوستي در كنارهم زندگي كنند». انيميشن ايراني ديگري كه مديريت دوبلاژ آن را نيز عهده دار هستم، «پلانكي» نام دارد. كارگردان آن اهورا شهبازي و تهيه كننده مسعود صفوي است. اين انيميشن نيز، قصه طنز كودكانه اي دارد. بازيگر سريال«غريبانه» درباره علت كم رنگ بودنش در عرصه بازيگري گفت: «وقتي يك فرد تمام فرصت هايش را به موضوعي اختصاص مي دهد، بالطبع در آن زمينه فعال تر محسوب مي‌شود. من هم بيش از بازيگري در تلويزيون و سينما، به كار دوبله مي پردازم البته اگر كار خوبي پيشنهاد شود، دوست دارم بازي كنم. صادقانه مي گويم محيطي كه در سينما و تلويزيون امروز ما وجود دارد، مورد پسندم نيست. از نظر من اشكالي ندارد اگر كارگرداني دوست دارد فقط با بازيگران خاصي كار كند. اين سليقه اوست كه تيم خودش را داشته باشد. شرايط حاكم بر فضاي كلي دنياي بازيگري خيلي جالب نيست. بازيگران قديمي اصالت هنري بيشتري داشته و دارند. متأسفانه هر كس حفظ اصالت كرده است، ضربه هم خورده است. من از سن بسيار پايين وارد فضاي كار شدم اما، آنچه در گذشته شاهدش بودم ديگر در فضاي فيلم سازي امروز وجود ندارد. البته كه در همه جا و در هرحرفه اي، استثنا هم وجود دارد و در اين قضيه شكي نيست. از نظر من يك لمپنيزم عجيب در فضاي كار ما وجود دارد كه شايد در بين هنرمندان قبل از انقلاب نبوده است. اين روزها هنر، زيبايي شناسي و مسائل مربوط به آن اهميت خاصي ندارد و تمام علائق و انگيزه ها پس زده شده است».
بازيگر فيلم سينمايي «مرگ پلنگ» در ادامه گفت: «من در حال حاضر، بعد از پايان پروژه هاي مديريت دوبلاژي كه برعهده دارم، كاملاً آماده بازي در يك كار خوب را هستم اما، باز هم تأكيد مي كنم با وجود چنين شرايطي ترجيح مي دهم تا زماني كه چنين كاري پيشنهاد نشود، به كار دوبلاژ بپردازم».


سعيد شيخ زاده
سعيد شيخ زاده در آخر، در مورد دوبلاژ و شرايط فعلي آن در كشور ما گفت: «در كار دوبلاژ هم مثل تمام مشاغل ديگر، مثل عرصه بازيگري مشكلاتي وجود دارد. پيش از هرچيز بايد بگويم سينماگران ما مثل گذشته به اهميت دوبلاژ و صداگذاري آگاه نيستند. به اندازه اي كه نقدهاي سينمايي صورت مي گيرد، هيچكس به دوبلاژ و مسائل آن نمي پردازد. امروز همه فكر مي‌كنند فقط در ساخت فيلم، يك كارگردان حضور دارد كه فيلم را مي سازد و بازيگر هم نقش ها را بازي مي‌كند. حقيقت اين است كه ساختن يك فيلم مراحل و بخش هاي مختلف زيادي دارد و دوبلاژ و صداگذاري از مهم ترين بخش هاي اين كار است. فيلم «محمدرسول الله» بايد يكي از دلايل موفقيت خود را مقوله موسيقي و صداگذاري كار بداند. بسياري از همين سينماگران موفق امروز ما، اصلاً به دليل دوبله خوب آثار خارجي به فيلم و فيلم سازي علاقه مند شدند. نمي دانم مسؤولان به چه دليلي برنامه خاصي براي دوبله ندارند و اصلاً اين هنر را در نظر نمي گيرند. بالاخره يا مي خواهند دوبله وجود داشته باشد و يا نمي خواهند. با از بين بردن محتواي اصلي يك فيلم خارجي ارزش هنري آن را زير سؤال مي برند و اسم اين كار را دوبله مي گذارند. در همين كشور خودمان و در همين شهر تهران و خيلي از شهرهاي ديگر به صورت زيرزميني فيلم هاي ترك و ماهواره اي را دوبله مي‌كنند و به راحتي به خارج از كشور ارسال مي‌كنند. ما به صورت قانوني كار دوبله را انجام مي دهيم و سعي مي كنيم تمام موازين لازم را هم رعايت كنيم اما، هيچ وقت كسي نيامد از ما به خاطر اين كار تشكر كند  و به همان ميزان نسبت به اين دوبله هاي زيرزميني هم بي تفاوت هستند و به سراغ آنها هم نمي روند. ما نمي توانيم در كارمان به مردم دروغ بگوييم. مردم يك بار يا دوبار دورغ ها يا اشتباهات ما در دوبله را ناديده مي گيرند اما، در نهايت همه چيز را كاملاً مي فهمند. من نگران فرهنگ كلي كشورم هستم. همه ما تبديل به خوانندگان مطالب تكراري و بي ارزش تلگرام و... شده ايم و از ارزش هاي فرهنگي و هنري اصيل و حقيقي دور مانده ايم. اين كارهاي غير قانوني و اين بي توجهي مسؤولان به رشد و تكثير اين قارچ سمي كمك مي كند كه در نهايت مزرعه چندين ساله اين هنر را مي خشكاند و از بين مي برد».
شيخ زاده در آخر گفت: «شايد از هفته آينده ضبط يك برنامه تلويزيوني جديد در شبكه يك سيما آغاز شود كه من مجري آن خواهم بود اما، به دليل قطعي نبودن برنامه ريزي ها، نمي توانم اطلاعات دقيق تري بدهم ولي، احتمال عملي شدن اين پروژه بسيار زياد است».

هیچ نظری موجود نیست: