۱۳۹۴ مرداد ۴, یکشنبه

به بهانه بیست و پنجمین سال درگذشت مرتضی خان نی‌داود، موسیقی‌دان و نوازنده‌ی شهیر ایرانی

قدیمی ها - محمد رفیعی: مرتضی نی‌داود سال‌ها در خیابان فردوسی تهران مغازه‌ی الکترونیکی داشت و در سال ۱۳۵۹ به دلیل محدودیت‌هایی که برایش ایجاد شد مجبور شد در سن ۸۰ سالگی به آمریکا مهاجرت کند.

مرتضی نی‌داود از نوازندگان برجسته‌ی ایرانی در خانواده‌ای یهودی و دوست‌دار موسیقی در سال ۱۲۷۹ و در تهران به دنیا آمد.
در کودکی به استعداد موسیقی مرتضی پی بردند و پدرش «بالا خان» که خود اهل موسیقی بود، فرزند را برای یادگیری موسیقی به کلاس درس «آقا حسین‌قلی» فرستاد. آقا حسین‌ قلی از نوازندگان سرشناس تار در اواخر دوران قاجار بود.

زنده یاد مرتضی نی‌داود
مرتضی خان دو سال نزد آقا حسین‌قلی و همین‌طور مدت سه سال نزد «درویش‌خان» ردیف موسیقی و همین‌طور تارنوازی آموخت. او در همین مدت موفق به دریافت نشان «تبرزین طلایی» شد که به شاگردان ممتاز داده می‌شد. مرتضی خان نی‌داود به بیست سالگی نرسیده بود که اقدام به تاسیس کلاس درسی برای تدریس تار و ردیف موسیقی کرد. پس از فوت نابهنگام درویش خان، نی‌داود آموزش شاگردان این استاد را نیز بر عهده گرفت. آشنایی نی‌داود با قمر الملوک وزیری در یک محفل خصوصی موجب شد که کشف یکی از بزرگ‌تریین استعدادهای آواز ایرانی در پرونده‌ی کاری نی‌داود ثبت شود.
هم‌کاری قمر و نی‌داود باعث شد که قمر فراوان از نی‌داود بیاموزد به طوری که بیش‌تر آوازهای قمر از سال ۱۳۰۳ به بعد با هم راهی تار نی‌داود باشد.
پس از تاسیس رادیو، نی‌داود به هم‌کاری با رادیو پرداخت. او با هنرمندان بزرگی چون رضا محجوبی، علی‌اکبر شهنازی، حبیب سماعی، ابوالحسن صبا و موسی معروفی پدر جواد معروفی هم‌کاری کرد.
نی‌داود در سال ۱۳۴۸ اقدام به اجرا و ضبط حدود ۳۰۰ گوشه از ردیف موسیقی ایران کرد که توسط انتشارات ماهور چاپ و نشر شده است.

زنده یاد مرتضی نی‌داود
مرتضی نی‌داود سال‌ها در خیابان فردوسی تهران مغازه‌ی الکترونیکی داشت و در سال ۱۳۵۹ به دلیل محدودیت‌هایی که برایش ایجاد شد مجبور شد که به آمریکا مهاجرت کند.

مرتضی خان نی‌داود در ۲ مردادماه  ۱۳۶۹ در سن ۹۰ سالگی در آمریکا درگذشت.

هیچ نظری موجود نیست: