۱۳۹۴ فروردین ۳۱, دوشنبه

اصفهانی ها خجل از جایزه نداشتن جشنواره موسیقی استاد شهناز

پس از گذشت سه ماه از برگزاری جشنواره موسیقی استاد جلیل شهناز، برگزیدگان این جشنواره هنوز در انتظار دریافت جایزه های خود از مسوولان هستند.

به گزارش ایسنا، دی ماه سال 93 نخستین جشنواره موسیقی استاد جلیل شهناز به همت بخش خصوصی در شهر اصفهان برگزار شد و قرار بود به نفرات برگزیده ی بخش مسابقه، جایزه های هفت، پنج و سه میلیون تومانی اهدا شود. این در حالی است که برخی گروه های شرکت کننده می گویند، هنوز جوایز خود را از جشنواره نگرفته اند و تلاش های شان برای حل این مشکل تا کنون بی فایده بوده است.
سرپرست گروه «دلشدگان» مشهد که در این جشنواره مقام نخست را کسب کرد، در گفت وگو با خبرنگار ایسنا منطقه ی خراسان رضوی اظهار کرد: گروه «دلشدگان» براساس فراخوان این جشنواره در آن شرکت کرد و توانست مقام اول در بخش گروه نوازی را کسب کند. گروه هایی از شهرهای کاشان و اصفهان نیز مقام های دوم و سوم را به دست آوردند.
رامین میلانی ادامه داد: در روز اعطای جوایز به ما اعلام شد که هدایای نقدی در مدت 7 تا 10 روز آینده اهدا خواهد شد اما متأسفانه این اتفاق تا کنون نیفتاده است. ابتدا به ما پایان سال را وعده دادند که این وعده محقق نشد و پس از آن قول 15 فروردین را دادند، اما این پرداخت انجام نشده است و تمام پیگیری های ما و سایر گروه های شرکت کننده در این جشنواره نیز ناکام ماند.
او افزود: ما در این باره حتی با مدیرکل دفتر موسیقی وزارت ارشاد که در اختتامیه ی این جشنواره حضور داشت، تماس گرفتیم و او را در جریان قرار دادیم اما متأسفانه این تلاش ما نیز به نتیجه ی خاصی نرسید. براساس صحبت هایی که من با دبیر جشنواره داشتم، متوجه شدم که جوایز همه ی بخش های این جشنواره تاکنون پرداخت نشده است و علاوه بر سه گروه موسیقی، حدود 20 نفر تک نواز نیز جزو افرادی هستند که تا کنون جوایز خود را نگرفته اند.
سرپرست گروه موسیقی «دلشدگان» اظهار کرد: اثری که ما در این جشنواره ارائه دادیم، 45 دقیقه کار گروهی کلاسیک ایرانی بود که هفت نوازنده و یک خواننده داشت. داوران این جشنواره نیز آقایان فریدون شهبازیان، هوشنگ ظریف و ساسان فاطمی بودند که همه از بزرگان موسیقی به شمار می روند.
او اضافه کرد: این جشنواره در طول برگزاری مشکلات زیادی داشت و شرکت کنندگان و برگزارکنندگان با مشکلات فراوانی دست و پنجه نرم کردند. البته این جشنواره با نظارت و مجوز وزارت ارشاد برگزار شد، اما ظاهرا ناهماهنگی هایی برای برگزارکنندگان این جشنواره به وجود آمده بود.
میلانی در پایان سخنانش افزود: ما در جشنواره ی موسیقی فجر سال گذشته نیز رتبه ی دوم را کسب کردیم که در آنجا جایزه نقدی در موعد مقرر به ما اهدا شد و مشکلی نبود؛ اما متأسفانه این بار دچار این مشکلات شدیم که هنوز پس از گذشت سه ماه ادامه دارد.
اما رامین کاویان که دبیر این جشنواره بود، با تأیید این خبر که برگزیدگان جشنواره موسیقی استاد شهناز هنوز جایزه ی نقدی خود را نگرفته اند، اظهار کرد: برگزیدگان هنوز جوایز خود را دریافت نکرده اند، اما این موضوع منتفی نشده است. ما در این ماه ها درصدد بودیم که این بخش از جوایز را تأمین کنیم.
او ادامه داد: در این راستا قول هایی به ما داده شد اما بودجه ای نرسید. با این حال سعی ما این است که تا 10 روز آینده این مبلغ را به برگزیدگان پرداخت کنیم. ما شرمنده شدیم، اما ما هم حرف ها و مشکلات خودمان را داریم که به  زودی بیان خواهیم کرد.
وی افزود:  برگزاری این جشنواره برعهده ی بخش خصوصی بود. ما حدود 100 میلیون تومان فقط برای برگزاری جشنواره هزینه کردیم؛ مبلغی که برای ما بدون بازگشت بود. متأسفانه به دلیل ناهماهنگی شهرداری اصفهان ما اجازه ی تبلیغات محیطی برای جشنواره را نداشتیم و اصلا از بخش جنبی استقبال نشد.
کاویان بیان کرد: برای بخش جنبی جشنواره، یک سالن 1000 نفره در نظر گرفته شده بود که حدود 600 تا 700 صندلی در آن خالی بود. ما در بحران بودیم، اما با این حال مشغول مذاکره هستیم تا مبلغ جوایز را دریافت کنیم. مدیرکل دفتر موسیقی هم در چند روز آینده به اصفهان سفر خواهد کرد تا این موضوع را حل کند.
دبیر نخستین جشنواره ی موسیقی استاد شهناز در پایان سخنانش گفت: ما برای این موضوع، خجالت زده هستیم اما از جامعه ی هنری اصفهان هم گله داریم و بعدها در این باره صحبت خواهیم کرد. با این حال تا پرداخت جوایز دوره ی نخست این جشنواره صورت نگیرد، ما هیچ اقدامی برای دومین دوره ی جشنواره نخواهیم کرد.
مدیرکل دفتر موسیقی وزارت ارشاد نیز درباره این ناهماهنگی ها گفت: من به زودی به اصفهان خواهم رفت تا این مسأله را حل کنیم. گویا این دوستان، محاسباتی برای خودشان انجام داده بودند، اما با تغییراتی که در محاسبات شان رخ داد، این اختلال در اهدای جوایز به وجود آمد.
پیروز ارجمند ادامه داد: همکاری نکردن شهرداری برای برگزاری این جشنواره یکی از رویدادهای ناگوار بود. در حالی که شهرداری در این باره تعهد داشت. جلسه ی من در اصفهان سه شنبه ی این هفته برگزار خواهد شد و ما تلاش می کنیم، این مبلغ به زودی به برگزیدگان پرداخت شود.
نخستین جشنواره ی موسیقی «استاد جلیل شهناز» 14 تا 19 دی ماه سال 93 به میزبانی اصفهانی ها برگزار شد. این جشنواره در مدت برگزاری خود با مشکلات مختلفی دست به گریبان شد. نداشتن تبلیغات محیطی، فروش نامناسب بلیت های کنسرت، لغو کارگاه های آموزشی و یک کنسرت از جمله ی این مشکلات بودند.
این جشنواره به همت «اندیشکده مشیر» که بیشتر، جوانان در آن فعالیت می کنند، برگزار شد. برخی مسوولان این اندیشکده گفته اند، یکی از دلایلی که این جشنواره با مشکل مواجه شده، این است که شهرداری اصفهان با وجود وعده هایی که داده بود، در دقیقه ی 90 زیر قول خود زد و کارهای وعده داده شده را انجام نداد.

هیچ نظری موجود نیست: