۱۳۹۳ اسفند ۱۲, سه‌شنبه

نظر داودنژاد درباره ی فضای جدید صنفی در سینما

علیرضا داودنژاد در پی مجمع عمومی شامگاه 11 اسفند ماه خانه سینما که منجر به انتخاب هیات مدیره  جدید این تشکل صنفی شد، متنی را منتشر کرد.

در متن این کارگردان و تهیه کننده سینمای ایران که در اختیار ایسنا، قرار گرفته آمده است: خانه سینما با مجموعه ای از گرایشات مختلف صنفی شکل گرفته که در طول سالیان با هم کار کردند و طبیعتا به ارزیابی ها و نتیجه گیری های مختلفی از یکدیگر رسیده اند. در وضعیت موجود به نظر می رسد که اکثریتی از آرای صنفی با هم به توافق رسیدند و مصمم هستند که مسیر خود را همچنان از اصناف کارفرمایی و خدماتی مثل تهیه کنندگان و سینماداران جدا نگه دارند و حتی در مجمع عمومی یکی از بندهای دستور جلسه را که مربوط به رسیدگی تقاضای تشکیل صنف پخش کنندگان بود، کنار بگذارند.
چنین اتفاق آرایی طبیعتا برای صاحبان آن فرصت ها و تهدید های تازه ای را ایجاد خواهد کرد. رسیدن به وحدتی از رویه ها در برخورد با اصناف دیگر و اتخاذ مواضع مشترک صنفی و رفاهی برای اکثریت نیروهای کار می تواند از مزایای چنین نقشه راهی باشد. اما این گرایش در ادامه مسیر خود ناگزیر با این سوال نیز مواجه خواهد بود که ایجاد هیأت مدیره بدون حضور رسمی و قانونی تهیه کننده، سینمادار و پخش کننده که حتی کانون کارگردان ها به آن راه ندارد آیا همچنان می تواند هیأت مدیره آن جایی باشد که ما تحت عنوان خانه سینما می شناسیم و آن را جامعه اصناف سینمای کشور نامگذاری کرده ایم؟
به هر حال بهتر است واقعیت این مرزبندی های جدید به رسمیت شناخته شود و متناسب با آن، اصناف تهیه و توزیع و نمایش نیز به دنبال بازتعریف تازه ای از عناوین، تعاریف و مناسبات صنفی خود باشند. آنچه مسلم است هم تهیه کنندگان در بخش خصوصی و هم آن هایی که در بخش های دیگر به تهیه فیلم مشغول هستند قرار است با همین نیروها که نمایندگان آن ها در این هیأت مدیره جمع آمده اند کار کنند، بنابراین بهتر است که به این رویداد صنفی از جهات مثبت آن بنگریم و به روش هایی بیاندیشیم که می تواند به شفاف تر شدن مواضع و فراهم شدن فرصت های سازنده برای همکاری و تعامل منجر شود.

هیچ نظری موجود نیست: