۱۳۹۳ بهمن ۵, یکشنبه

علی نصیریان: جشنواره تئاتر فجر باید بازتاب هویت و فرهنگ ایرانی باشد

بازیگر پیشکسوت تئاتر، سینما و تلویزیون تئاتر را بستری فرهنگی برای انتقال اندیشه ها و تفکرات یک نسل به نسلی بعدی دانست.

علی نصیریان تصریح کرد: جشنواره تئاتر فجر با توجه به تمرکز بر زبان جهانی هنر نمایش باید بازتاب دهنده هویت و فرهنگ ایرانی باشد.
وی در گفتگو با ایرنا با بیان آنکه دوری من از صحنه های تئاتر به معنای جدایی ام از اتفاقات به وقوع پیوسته در این عرصه نیست گفت: سال ها است که کارشناسان و منتقدان تئاتر کشور می گویند اغلب آثاری که به جشنواره تئاتر فجر راه پیدا می کنند و حتی آن دسته از نمایشنامه هایی که مجال حضور در این رخداد را از دست می دهند بر اساس ادبیات غربی نگارش یافته اند.
بازیگر سریال ماندگار هزاردستان با بیان آنکه یکی از اصلی ترین آسیب های تئاتر در کشور دوری متون ایرانی از هویت ملی و فرهنگ غنی کشورمان است ادامه داد: متاسفانه سال ها است که ادبیات کهن ایرانی مهجور واقع شده است و برگزاری یک جشنواره دو سالانه مانند جشنواره نمایش های آیینی و سنتی نمی تواند در جریان سازی تولید نمایشنامه و آثار نمایشی متکی بر دانسته های فرهنگی و هنری غنی ایرانی نقشی تعیین کننده داشته باشد.
بازیگر نمایش «هفت شب با مهمان ناخوانده در نیویورک» خاطرنشان کرد: نگاه شرقی ها نگاهی عارفانه و همراه با تفکر به مسائل پیرامون است و هنرمندان ما می توانند با انتخاب داستان های موجود در گنجینه ادبیات فارسی تلاش کنند خوانشی منطبق بر نگاه عرفان شرقی به آن داشته باشند تا در بازخورد با جهانیان هم بتوانند حداکثر مخاطبان را به آثار ایرانی جذب کنند.
وی ادامه داد: معدود نمایشنامه نویسان ایرانی هستند که طی سالیان اخیر در نوشتن نمایشنامه ها و یا تولید آثار نمایشی شان تفکری منطبق با حیطه نگاه شرقی و ایرانی و همخوان با ادبیات کهن کشورمان را سرلوحه کار خود قرار داده اند، چرا که احساس می کنم با این زبان و چنین داستان هایی که با سرشت یکایک ایرانیان آمیخته است می توانیم حرف های خود را راحت تر و دقیق تر به مخاطبان در کشور منتقل کنیم.
کارگردان نمایش «سلطان و سیاه» به مسئولان و متولیان فرهنگ و به خصوص هنر نمایش کشور پیشنهاد کرد که امتیازات ویژه ای را برای هنرمندانی که به نگارش و تولید آثار ایرانی با محتوای فرهنگ و تمدن غنی این کشور پهناور دست می زنند قائل شوند تا شاید این راهکار موتور محرکی برای احیا و توسعه نمایشنامه نویسی در بین هنرمندان تئاتر کشور باشد.
نصیریان با بیان آنکه در سالیان گذشته اغلب مخاطب نمایش هایی بودم که نسل جوان آن آثار را تولید کرده بودند گفت: اکثر آن آثار تنها به مخاطبان داشته ها و برداشت های این هنرمندان از برخی آثار خارجی که به ایران دعوت شده بودند را ارائه می دادند و در نهایت سعی داشتند تا توانمندی های فنی گروه های خارجی را به رخ تماشاگران ایرانی بکشند در حالی که آثار تئاتر ایران باید عنصر اصلی شان بر روح هنر و تفکرات ملی مان استوار باشد.

هیچ نظری موجود نیست: