۱۳۹۳ مهر ۲۷, یکشنبه

راز اولین شکست تختی چه بود؟

علی اکبر فرهنگی می گوید، الکساندر مدوید، رقیب غلامرضا تختی که برای اولین بار او را در کشتی شکست داده، اینگونه گفته است که تختی او را شکست نداد، چون دست زدن به زانوی باندپیچی شده رقیب را دور از اخلاق می دانست.

به گزارش ایسنا، علی اکبر فرهنگی اظهار کرد: تابستان امسال من سفری به بلاروس داشتم. در آن سفر با رییس فدراسیون بین المللی ورزش های پهلوانی برای افتتاح کنفدراسیون ورزش های پهلوانی اروپا به آنجا رفته بودم. الکساندر مدوید، رقیب مرحوم غلامرضا تختی، را دیدم. الکساندر مدوید سخنگوی ما و پرچم ما در گسترش ورزش های زورخانه ای در اروپاست. تاکنون در 17 کشور کنفدراسیون ورزش های پهلوانی تأسیس شده است. برای من این سوال وجود داشت که مدوید چرا این کارها را انجام می دهد.
در یکی از دیدارهایم او در پاسخ به این سوال گفت، من شیفته اخلاق مرحوم غلامرضا تختی شدم و در حالی که اشک در چشمانش جمع شده بود، گفت: در سال 1964 وقتی برای اولین بار تختی را شکست دادم و این اولین شکست تختی بود، زانوی چپم باندپیچی بود. در آن مسابقه تختی حتی به زانوی چپ من دست نزد و من توانستم بر او غلبه کنم. در حالی که او می توانست به راحتی مرا شکست دهد. بعد از کشتی این سوال برایم پیش آمد که چرا تختی این کار را نکرد و وقتی فهمیدم او این کار را دور از اخلاق می داند شیفته این مرام شدم.
فرهنگی در ادامه اظهار کرد: من آنجا به او گفتم تو هم مثل تختی پهلوان هستی چون بعد از این همه مدت این موضوع را مطرح و رسانه ای می کنی.


غلامرضا تختی

هیچ نظری موجود نیست: