۱۳۹۳ مهر ۲۶, شنبه

از بازیکنی در تیم تاج تا درجه ارتشبدی + عکس

صفحه فیس بوک «تاج کبیر» نوشت: در سال 1328 تیم تاج یک بازیکن خوب داشت، یک مهاجم به نام محمد خاتمی.

محمد خاتمی در سال ۱۳۱۸ وارد اولین دوره رسته هوایی در دانشکده افسری شد و با درجه ستوان دوم هوایی فارغ‌التحصیل گردید. سپس در سال ۱۳۲۳ برای تکمیل آموزش های خلبانی به کشور انگلستان رفت. پس از بازگشت به ایران و در سال ۱۳۲۵، به دلیل فوت خلبان مخصوص محمدرضا شاه پهلوی در یک سانحه هوایی، سرگرد خاتمی توسط تیمسار هدایت‌الله گیلانشاه (فرمانده وقت نیروی هوایی) به شاه معرفی شد و خلبان مخصوص او گردید.
وی دوره تکمیلی خلبانی با جت را در انگلستان و آلمان غربی و دوره ستاد هوایی را در سال ۱۳۳۰ در آمریکا با موفقیت به پایان رساند و به عنوان اولین خلبان جت و یکی از اعضای مؤسس تیم آکروجت تاج طلایی نیروی هوایی ایران شناخته می‌شود. وی خلبانی هواپیمایی را که محمدرضا پهلوی در زمان ملی شدن صنعت نفت از ایران خارج شد به‌عهده داشت. این هواپیما ابتدا به عراق و سپس به ایتالیا رفت. با وقوع کودتای ۲۸ مرداد و بازگشت شاه، وی به درجه سرهنگی ارتقاء یافت و فرمانده یگان شکاری نیروی هوایی گردید.
وی در ابتدا از فرماندهان مورد اعتماد محمدرضا شاه پهلوی بود. او در سال ۱۳۳۷ با فرمان شاه به فرماندهی نیروی هوایی شاهنشاهی ایران منصوب گردید. خاتمی در زمان جانشینی هدایت‌الله گیلانشاه دارای درجه سرتیپی بود. وی یک سال بعد درجه سرلشگری را دریافت نمود و در سال ۱۳۴۷ به درجه ارتشبدی ارتقاء یافت.
وی در ۲۱ شهریور ۱۳۵۴ ضمن یک پرواز تفریحی با کایت، در منطقه تفریحی دریاچه سد دز از توابع شهرستان اندیمشک سقوط کرد و جان سپرد. ارتشبد خاتمی در مقبره رضاشاه به خاک سپرده شد. قبر ارتشبد خاتمی چهار سال پس از خاکسپاری وی توسط صادق خلخالی ویران شد.


ارتشبد محمد خاتمی


ارتشبد محمد خاتمی به همراه محمدرضا شاه پهلوی

۲ نظر:

ناشناس گفت...

rohesh shad.

ناشناس گفت...

قبر ارتشبد خاتمی توسط خلخالی خراب شد ولی امروز همه به روح ارتشبد خاتمی درود و تهیت و به روح خلخالی لعنت می فرستند.