۱۳۹۳ مرداد ۲۹, چهارشنبه

یادی از استاد خط ناصرالدین شاه در سالروز درگذشتش

میرزا محمدرضا کلهر از خوشنویسان مشهور ایرانی است. ناصرالدین شاه قاجار به دلیل علاقه ای که به این هنر داشت گاه ساعتی از روز را در کنار این استاد خط به مشق مشغول می شد.

29 مرداد ماه سال روز درگذشت این هنرمند خوشنویس است.
به گزارش ایسنا، دوره سلطنت ناصرالدین شاه قاجار را یکی از دوره های درخشان خوشنویسی و به خصوص نستعلیق در ایران می دانند. علاقه این شاه قاجار به هنر باعث شده بود که هنرمندان صاحب نامی به دربار رفت و آمد داشته باشند و با فراغ بال به شکوفا شدن هنر خود بیندیشند. یکی از این هنرمندان میرزا محمدرضا کلهر، نستعلیق نویس مشهور ایرانی است که با ایجاد شیوه خاصی در نستعلیق نویسی، نام خود را در هنر خط ایرانی جاودانه کرد.
میرزا محمدرضا کلهر، خوشنویس ایرانی و فرزند محمدرحیم بیگی، درسال 1245هجری قمری در کوهپایه های زاگرس حوالی جنوب کرمانشاه متولد شد. او به خاطر علاقه ای که به هنر خوشنویسی داشت به مشق هنر خطاطی نزد استادان ایل خود پرداخت و سپس برای ادامه ی این هنر به تهران سفر کرد. او به دلیل مهارتی که در خوشنویسی خط نستعلیق پیدا کرد، مورد توجه ناصرالدین شاه قاجار قرار گرفت. ناصرالدین شاه گاه ساعتی از روز را در کنار کلهر می نشست و خوشنویسی می کرد.


میرزا محمدرضا کلهر

علاوه بر میرزا کلهر، میرزا غلامرضا اصفهانی و محمد حسین شیرازی از خوشنویسان بنام دوره قاجار بودند که در شکوفایی و پیشرفت خوشنویسی ایرانی کوشیدند.
میرزا رضا کلهر از کسانی بود که با ایجاد تغییراتی در خوشنویسی موفق شد کار کتابت را به سرعت انجان داده و برای چاپ آماده کند؛ در واقع، تغییرات او در خوشنویسی باعث پیدایش مکتبی جدید شد که بعدها با نام خودش یعنی «مکتب کلهری» شهرت یافت. او در خوشنویسی به درجه ای از مهارت رسیده بود که می توانست تمام کلمه را بدون برداشتن قلم از روی کاغذ بنویسد.
علاقه ناصرالدین شاه به خوشنویسی باعث شد او به خوشنویسان مشهور آن دوره دستور بدهد نسخه مصوری از کتاب «هزار و یک شب» را کتابت کنند که این کار هفت سال زمان برد. خریداری نسخه های خطی متعدد برای کتابخانه سلطنتی نیز از دیگر کارهای ناصرالدین شاه بود.
میرزا رضا کلهر در وبای عام تهران در روز جمعه 29 مرداد ماه 1291 درگذشت. شیخ هادی نجم آبادی، بر جنازه میرزا محمد رضا کلهرنماز خواند و او را در قبرستان محله ی حسن آباد، به خاک سپردند.

هیچ نظری موجود نیست: