۱۳۹۳ مرداد ۵, یکشنبه

یادی از «ایرج گل افشان» پدر تدوین ایران + عکس

قدیمی ها - پرهام شریعتی: شادروان ایرج گل افشان در سال ۱۳۱۷ در خانواده علم و ادب در کردستان (سنندج) پای به عرصه وجود گذاشت.

وی تحصیلات ابتدایی و متوسطه را در سنندج به پایان رساند و در سال ۱۳۳۹ مدرک دیپلم را اخذ نمود و به جهت علاقه فراوان به ادامه تحصیل عازم تهران گردید.
پس از کسب درجه لیسانس از دانشکده اقتصاد وزارت دارایی، در وزارت دارایی تهران استخدام شد. در همان زمان به سازمان سمعی و بصری اداره هنرهای زیبای کشور وابسته به وزارت فرهنگ و هنر به عنوان کارآموز و دانشجو تمامی رشته فنی سینما را زیر نظر استادان آمریکایی از دانشگاه سیراکیوز به مدت 2 سال فرا گرفت و به دلیل علاقه، هوش و استعداد بسیار زیاد در مدت کوتاه پله های ترقی را در فعالیت های سینمایی در رشته های برش نگاتیو، تدوین و ساخت آنونس طی نمود و به ساختن نمونه فیلم یا آنونس (Trailer) شهره گردید و از سال ۱۳۴۱ جزء بهترین سازندگان آنونس درآمد. 2 سال بعد تدوین فیلم را نیز تجربه کرد و به دلیل ذوق خاص در داستان پردازی، در جایگاه تدوینگر فیلم ها، نقاط ضعف فیلم ها را با تغییر در روش بازگویی داستان و یا توصیه به فیلمبرداری های اضافی می پوشاند و یا به نقاط قوت فیلم تبدیل می کرد. بعد از انقلاب مرحوم ایرج گل افشان تجربه با ارزش هنری خود را در خدمت کارگردانان جوان گذاشت و به دلیل موفقیت های خیره کننده اش به دریافت ۴  جایزه سیمرغ بلورین و ۵ جایزه شامل آهوی بلورین، تندیس دفاع مقدس و دیپلم افتخار از جشنواره  های مختلف ایرانی نایل گردید.
از وی حدود  ۱۰۰ فیلم در عرصه تدوین و نزدیک به ۱۰۰۰ فیلم در عرصه آنونس به یادگار مانده است. همچنین در سال ۱۳۵۰ فیلم «خوشکل محله» را نیز که خود نویسندگی، تدوین و تهیه آن را بر عهده داشت کارگردانی کرد.
وی پدری مهربان، همسری فداکار و دلسوز، انسانی موقر و متین، خوش خلق و صادق بود و نقش مُصلح و حَکم را نیز داشت. این مرد فرزانه در سن ۶۸ سالگی در ساعات آغازین روز نهم مرداد ماه سال ۱۳۸۵ بر اثر ایست قلبی دعوت حق را پذیرفت و به دیار باقی شتافت. از این هنرمند برجسته همسری دلسوز و فداکار به نام سیمین علیزاده و دو فرزند بنام های کورش (مهندس معدن) و داریوش (دانشجوی مهندسی) به یادگار مانده است.
روحش شاد و یادش گرامی...


ایرج گل افشان


ایرج گل افشان


مزار ایرج گل افشان

هیچ نظری موجود نیست: