۱۳۹۳ فروردین ۱۸, دوشنبه

چهارده سال از درگذشت محمدعلی فردین گذشت / گفتگوی اختصاصی قدیمی ها با شاهرخ نادری: فردین یکی از نیکوکاران و خیران روزگار خود بود

قدیمی ها: 14 سال از درگذشت محمدعلی فردین بازیگر سینما و کشتی گیر ایرانی گذشت.

محمدعلی فردین ۱۵ بهمن ۱۳۰۹ در تهران و ازخانواده ای هنر دوست در محلی بین خیابان شهباز سابق و خیابان ری به اسم ادیب الممالک، کوچه صحت، به دنیا آمد. پدرش علی گل فردین، کارمند اداره تسلیحات و از بازیگران تئاتر، در کنار تقی ظهوری کارهای مولیر را اجرا می کرد. محمد علی درخانواده ی پدری اش دو برادر به نام های عباس و ایرج و یک خواهر داشت. او فرزند ارشد خانواده محسوب می شد و از کودکی به ورزش و قهرمانی علاقمند بود.
او دوران ابتدایی را در دبستان ترقی در خیابان شهباز، و دوره متوسطه را در دبیرستان آذر در خیابان شاه آباد گزراند و موفق به اخذ دیپلم گردید، در سن ۱۸ سالگی با مدرک دیپلم راهی سربازی شد و دوسال در نیروی هوایی ارتش شاهنشاهی خدمت کرد.
فردین در سن ۱۹ سالگی با خانمی به نام مهری خمارلو ازدواج کرد، همسر فردين از آشنايي با فردين و ازدواج با او مي گويد: فردين دوست برادرم بود و با هم ورزش مي كردند. موجب آشنايي مختصر من و فردين و پيشنهاد ازدواج از طريق برادرم شد. او بسيار سر به زير و محجوب بود و نوزده سال همين داشت. من هم هفده ساله بودم و همان سال ازدواج كرديم. فردین تا پایان عمر به همسرش وفادار ماند و حاصل این ازدواج چهار فرزند به نام های سعید، سیاوش، عاطفه و آمنه بود.
ورود فردین به عرصه سینما اتفاقی بوده در زمستان ۱۳۳۸ او ۲۸ سال داشت زمانی که برای دیدن فیلمی وسترن به سینما رفته بود که به گفته خودش بلیت به او نرسید و گیشه بلیت فروشی بسته شد و او پشت در سینما ماند، در این حین دکتر اسماعیل کوشان که با چهره فردین در عرصه کشتی آشنا بود جلو آمد و وی را به داخل سینما دعوت کرد.
دکتر کوشان به او پیشنهاد بازی در فیلم چشمه آب حیات که سیامک یاسمی آن را کارگردانی می کرد را داد و فردین پذیرفت، و بدین ترتیب فردین به عنوان یکی از هنرپیشه های اصلی فیلم، اولین نقش حرفه ای خود را در سینما بازی کرد.
ایرن بازیگر زن مقابل فردین در فیلم چشمه آب حیات چنین می گوید: یک پلان را بارها و بارها تکرار کردم، چون فردین به دلیل کم رویی و خجالت نمی توانست آن را بازی کند. از همان آغاز چنگیز جلیلوند به جای او حرف می زد و آوازش را ایرج می خواند.
بازی در فیلم های فردا روشن است و فریاد نیمه شب به کارگردانی ساموئل خاچیکیان نقطه عطف کارنامه هنری فردین محسوب می شود. آثاری که توانستند عنوان بهترین و پرفروشترین فیلم سال را از آن خود کنند. فردین با فیلم آقای قرن بیستم به اشتهار رسید و درمیان سال های ۱۳۴۱ تا ۱۳۴۷ دراوج دوران کاری خود قرار گرفت.
از دیگر فعالیت های وی قبل از عرصه سینما می توان به ورزش کشتی اشاره کرد او در قهرمانی کشتی جهان ۱۹۵۴ مدال نقره گرفت. بعد از انقلاب اسلامی فردین همچون بسیاری دیگر از هنرمندان، از ادامه فعالیت بازماند و تقریبا خانه نشین شد.
سرانجام فردین پس از سکوتی طولانی در ۱۸ فروردین ۱۳۷۹ بر اثر سکته قلبی در منزل شخصی اش از دنیا رفت و در ۱۹ فروردین از ورزشگاه امجدیه در میان سیل هنرمندان و مردم با جمعیتی بیش از ده هزار نفر به سمت بهشت زهرا تهران قطعه هنرمندان بدرقه شد و به خاک سپرده شد.


گفتگوی اختصاصی قدیمی ها با شاهرخ نادری:
فردین یکی از نیکوکاران و خیران روزگار خود بود


شاهرخ نادری

قدیمی ها - علی رجبی: تا به امروز با بازیگران و کارگردانان بسیاری در مورد فردین در قدیمی ها به بحث نشستیم، ولی این بار شاهرخ نادری یکی از تهیه کنندگان قدیمی رادیو و دوست صمیمی زنده یاد فردین به مناسبت چهادرهمین سال درگذشت ایشان به نکته های کمتر بیان شده، اشاره می کند و در ادامه از نظرتان می گذرد.
شاهرخ نادری در این باره گفت: زنده یاد فردین روزی در منزل علی تابش یک جمله را بیان نمود که تا به امروز به یادگار مانده است، او گفت: علی یک عمر زندگی کرد، برای یک روز زندگی، ما هر روز می میریم برای یک روز زندگی.
یادم هست فیلمبردارانی که تشییع جنازه فردین را ضبط کرده بودند، فیلم آن را در میادین مختلف تهران در سال 1379 به قیمت 5000 تومان می فروختند و مردم بسیار می خریدند. اگر شما به قطعه هنرمندان مراجعه کنید، حتما خواهید دید که بر روی مزار هر هنرمند، یک شاخه گل است، ولی بر روی مزار فردین یک دسته گل قرار گرفته و همیشه عده ای از جوانان بر سر مزارش آواز «سلطان قلب ها» را زمزمه می کنند و هیچ کس نمی داند که این دسته گل ها را چه کسی بر سر مزار فردین می گذارد.
زمانی که فردین در اوج شهرت بود عده ای از جوانان می خواستند که از طریق من با فردین به سینما وارد بشوند، وقتی این موضوع را به فردین می گفتم، او 3000 تومان در داخل پاکت می گذاشت که من آن را جوانان بدهم و می گفت: به آن ها بگویم با این پول زندگی خود را شروع کنند و بازیگر نشوند. فردین یکی از نیکوکاران و خیران روزگار خود بود، او عروسی هایی بسیاری به همراه جهیزیه هایی که خود می داد، برگزار می کرد.
شب فوت درگذشت فردین، بازی فوتبال ایران و عربستان بود و مردم تا نیمه های شب بیدار بودند، به من زنگ زدند و گفتند او حمام گرفته، خوابیده و بعد از خواب دیگر بیدار نشده است. روز تشییع جنازه او یکی از روزهای بسیار شلوغی بود که من تا به امروز، فقط یک بار دیده بودم، آن هم در روز خاکسپاری بانو مهوش که جمعیت بسیاری آمده بودند، بود.
وقتی از شاهرخ نادری در مورد مراسم های هفتگی که او با حضور فردین و دیگر هنرمندان برگزار می کرد، پرسیدم ایشان به نکته زیبایی اشاره نمود و گفت: هم آن گونه که می دانید من، ناصر ملک مطیعی، زنده یادان فردین و علی تابش که بعد از انقلاب از کار برکنار شدیم و در اطراف میدان ونک قنادی زدیم، آن زمان هر هفته روزهای یکشنبه با هم دیدارهای در مورد وضیعت کار و نظارت قنادی داشتیم و این گونه بود که مراسم های و دیدارهای ما در طول هفته شکل می گرفت.


محمدعلی فردین


ناصر ملک مطیعی و محمدعلی فردین


فروزان و محمدعلی فردین


تقی ظهوری و محمدعلی فردین


محمدعلی فردین


محمدعلی فردین


محمدعلی فردین


محمدعلی فردین


محمدعلی فردین


محمدعلی فردین و ناصر ملک مطیعی

۳ نظر:

Unknown گفت...

فردین هرگز تکرار نخواهد شد .
پهلوان . جوانمرد . محجوب .محبوب .هنرمند . سخاوتمند . با چهره زیبای مردان شرقی وووووو. روحش شاد

مجتبی گفت...

درود بر تو محسن عزیز

کاملاً با ایشان موافقم
هرچه که در بارۀ فردین ، اسطورۀ جوانمردی ایران معاصر گفته اند، صحیح است. فردین از قدرت بازیگری بسیار بالایی برخوردار بوده و یکی از بهترین بازیگران تاریخ سینمای ایران است.
هرشرایط خاص اجتماعی وهر دوره ودهۀ مشخصی، شکلی ونوعی از بازیگری به لحاظ زیبایی شناختی و باورپذیریِ شخصیت را طلب می کند ، که ضمناً متناسب با درک خود، قابلیت درک مخاطب / بیننده را مد نظر دارد؛ (این در نظرداشتن طبعاً و به صورت Reflex و " به خودی خود" اتفاق می اُفتد)
بخش مهمی از حرکات فیزیکی و بروز حالات درونی ، ریتم بازی ، ممیک صورت و ژست های خاص بازیگری درهر دوران به مثابه مُد آن روز و پسند مردم آن روزگار است. که در رقابت هنرپیشه گان برسر این نکته، بازیگران برتر مشخص می شوندونشانۀ بیرونی آن ماندگاری در قلب مردم است. - که فردین چنین است -
حتی بازی های ساده وعینی رفتار روزمرۀ آدم ها مثل کسانی که خودشان را جلوی دوربین بازی می کنند ویا بازی در نقش نابازیگران که توسط بازیگرانِ حرفه ای انجام می شود، نیز نوعی انتخاب ژستِ بی ژستی است. (مثلاً بازی ها در فیلم " گزارش " کیارستمی)

ناشناس گفت...

انسانیت ، مهربانی ،وفاداری و نجابت ذاتی بزرگترین مشخصه فردین بود . باید اورا از نزدیک میشناختی وبا او همسفر شده بودی تا بدانی چه میگویم