۱۳۹۱ دی ۲۲, جمعه

مستند سخن از هایده، در آپارات بی بی سی


بی بی سی: این هفته در آپارات فیلم سخن از هایده ساخته پژمان اکبرزاده نمایش داده شد.

معمولا خواننده های موسیقی به واسطه حرفه شان بسیار زود شهرت پیدا می کنند و خیلی هاشان هم به همان سرعت از یادها می روند، اما بعضی از صداها، به هر دلیلی ماندگار می شوند. آیا صدای هایده هم یکی از این صدا هاست؟
فیلم سخن از هایده ساخته پژمان اکبرزاده، فیلمی است درباره هایده، زندگی و مرگ او که با تکیه بر منابع تصویری آرشیوی و گفت و گو با همکاران و نزدیکان هایده و بنا به علاقه شخصی فیلمساز ساخته شده است.

ویژگی فیلم
این فیلم از معدود فیلم های ساخته شده درباره یکی از خواننده های مطرح دهه های پنجاه و شصت ایران است. کارگردان سعی کرده تا در حد امکان با بیشتر نزدیکان و دوستان او گفتگو کند و از تمامی منابع موجود تصویری و صوتی او بهره ببرد ولی این تصاویر آرشیوی در قسمت هایی از فیلم از کیفیت خوبی برخوردار نیستند. فیلم درباره زندگی و مرگ هایده حرف های جدیدی را مطرح می کند که کمتر در فیلمی شنیده شده است.

درباره کارگردان
پژمان اکبرزاده متولد ۱۳۵۹ در شیراز و پژوهشگر موسیقی، روزنامه نگار، نوازنده پیانو و فیلمساز مستند است. وی نویسنده مجموعه ای چهار جلدی درباره موسیقی بوده و قبل از مهاجرت به هلند با نشریات داخل ایران همکاری می کرده است. وی از سال ۱۳۸۵ مقیم آمستردام است و هم اکنون به عنوان تهیه کننده با رادیو زمانه همکاری می کند.

نگاه کارگردان
مستند سخن از هایده نخستین فیلمی است که درباره این خواننده محبوب ایرانی ساخته شده است. این فیلم در فاصله سال های ۲۰۰۷ تا ۲۰۰۹ در هلند، بریتانیا، فرانسه و ایالات متحده به ضبط رسیده و دربرگیرنده اطلاعات فشرده و چند جانبه درباره فعالیت های هایده و همچنین شرایط فرهنگی سیاسی ایران در دوران فعالیت اوست. ویدئوها؛ تصاویر و فایل های صوتی گوناگونی در فیلم گنجاده شده و تقریبا با همه همکاران اصلی او که همچنان در قید حیات هستند مانند فرید زولاند، صادق نجوکی، آندرانیک و انوشیروان روحانی در فیلم گفتگو شده است. این مستند که در اصل یک صد دقیقه است تا کنون در جشنواره های گوناگونی از جمله جشنواره جهانی سینمای تبعید در سوئد و جشنواره نور در آمریکا به نمایش درآمده است. هفته نامه هلندی اِلسِفیر از مستند سخن از هایده به عنوان فیلمی «که باید دید» نام برده است.

۹ نظر:

فرهاد فروغی گفت...

سلام
شما که دو تا لوگو سایت تان را به عکس ها میزنید،دیگر این لوگو بزرگی که اخیرا در وسط عکس میزنید چه معنایی دارد؟ آیا این عکس تحت انحصار شماست که با کمال بی وجدانی ندانسته سعی در تخریب آثاری ماندگار دارید.
دوستان عزیز با کمی تامل متوجه خواهید شد که آثار هنری یک کشور مربوط به سایت یا یک شخص نیست بلکه مطعلق به تمامی مردم است
فرهاد فروغی

قدیمی ها گفت...

آقای فروغی سلام
اولا کاش ادب نوشتن را رعایت می فرمودید (بی وجدانی فکر نمی کنم واژه مناسبی باشید... اگر بی وجدان بودیم قدیمی ها خیلی پیش باید تعطیل می شد)... دوما عکس ها برای ما نیست ولی از آرشیو اختصاصی قدیمی هاست...
متاسفانه بسیاری از افراد که از نظر کار حرفه ای دارای ضعف هستند دست به برش لوگو، آدرس قدیمی ها و انتشار آنها در وبلاگ و فیس بوک های متعدد زدند... بنابراین گروه قدیمی ها با تمام نارضایتی از این موضوع، و هشدارهای مکرر به این افراد، مجبور به انتشار عکس با لوگوی کمرنگ وسط عکس گردید که شاید دیگر افراد سود جو از این تصاویر سوء استفاده نکنند...
تا وقتی این افراد سودجو به این کارهای خود ادامه دهند به همین شکل عکس ها منتشر خواهند شد...
موفق باشید

فرهنگ گفت...

سلام -اگه امکان داره تاریخ و ساعت پخش این مستند را اعلام کنید

قدیمی ها گفت...

فرهنگ عزیز سلام
این برنامه پخش شد...
موفق باشید

فرهاد فروغی گفت...

من با ادبیاتی درخور فردی محترم صحبت کردم،

دوست عزیز بگزارید منتشر کنند، مگر هدف شما غیر از یاد هنرمندان از دست رفته است ؟ یا رقابت بادیگران؟

عزیزاین لوگوی شما در وسط عکس کیفیت اثر هنری را تا حد صفر پایین می آورد لطفا بر این نکته تامل فرمایید
دوباره یاد آور میشوم(آثار هنری یک کشور مربوط به سایت یا یک شخص نیست بلکه مطعلق به تمامی مردم است)

لطفا نام چند سایت یا وبلاگ هایی که سو استفاده کردند به قول شما را نام ببرید ...

فرهاد

قدیمی ها گفت...

سلامی دوباره
آقای فروغی همانطور که در بالا نوشتم، بله... عکس ها متعلق به یک شخص خاص نیست ولی باید رفتار حرفه ای رعایت شود... همین... اگر دوستانی که عکس ها را برداشت می کنند، منبع را ذکر کنند ما همان آدرس قدیمی ها را هم چاپ نمی کنیم... و عکس ها را بدون هیچ لوگویی منتشر می کنیم... همان طور که ما وقتی خبری منتشر می کنیم منبع خبر را اول متن می نویسیم...
با عرض معذرت نمی خواهم اسم آنها را بیاورم...
موفق باشید

کوروش گفت...

درود بر شما. قدیمی ها همه کارهاشون رو حساب و درسته و از همه درست تر لوگو گذاشتن روی عکسها میباشد . بعضی افراد که میخواهند سؤ استفاده کنند به مزاجشان سازگار نیست. لطفا ادامه دهید. تشکر از شما. سایت قدیمیها متعلق به همه مردم ایران میباشد.

محسن گفت...

مشاهده این مستند در یوتیوب
http://www.youtube.com/watch?v=trWdSO9xdno

فرهاد فروغی گفت...

سلام بر شما

تشکر میکنم بابت ارزش نهادن به انتقاد بنده حتی با بدون ادب نگارش، و تغییر در لوگو سایتتان،
فرزندانم من انسانی سو استفاده گر نیستم و فرصتی ندارم برای سو استفاده از عکس های منتشر شده شمادر فضای مجازی و ثبت به نام خودم،بنده تنها به هنرمندان قدیمی علاقه مند ام من با آنها جوانی ایام زندگی ام را سپری کرده ام با دیدن عکسهای منتشر شده شما دوران شیرین گذشته ام در ایران برایم تازه میشود به نظر من هنرمندان قدیمی ما مورد بی مهری عده ای بی هنر و هنر نشناس قرار گرفته اند... و دیگر بماند
دوستان عزیز از شما تقاضا دارم با تمام بزرگی یتان غرور را کنار گذاشته و با سایت یا وبلاگ هایی که نام بردید از طریق راه های ارتباطی یشان مکاتبه کنید و عرض تان را شرح دهید، همانطور در کنارش دست دوستی دراز کرده و با روشی دوستانه مشکل را حل کنید آنها نیز انسان هستند، شک نداشته باشید که موثراست. شما با اتحاد قله های مرتفع تری را طی میکنید، مطمئن باشید پاسخ خواهید گرفت و پشیمان از اینکه چرا تا به این دوستی شیرین بی تفاوت بوده اید.

در آخر تشکر میکنم از کار بزرگی که در عرصه هنر انجام میدهید
همیشه پیروز باشید فرزندانم...

فرهاد فروغی