۱۳۹۱ دی ۱۷, یکشنبه

داوود رشیدی از نقشش در کلاه پهلوی گفت

ایسنا: داوود رشیدی که این روزها با نقش کشیش موسیو آلفونس در سریال کلاه پهلوی حاضر می شود، درباره ی بازی در این سریال و همکاری با سید ضیاءالدین دری گفت: وقتی من با کارگردانی درباره ی اثری که می خواهد بسازد، صحبت کنم، متوجه می شوم که او به قول معروف چند مَرده حلاج است.

این بازیگر تئاتر، سینما و تلویزیون درباره ی بازی در سریال کلاه پهلوی گفت: وقتی ایفای نقش یک کشیش فرانسوی به من پیشنهاد شد، احساس کردم این نقش خیلی جای کار برایم دارد، به همین دلیل پذیرفتم؛ اگر چه سریال کیف انگلیسی ضیاء الدین دری را هم دیده بودم و نسبت به او شناخت داشتم و هنگام بازی در سریال تلویزیونی کلاه پهلوی با روحیات او آشنا شدم و متوجه شدم جزو کارگردانانی است که نسبت به کارش اشراف دارد و می داند چه کار می خواهد انجام دهد. او تعامل زیادی با بازیگران دارد.
وی افزود: می دانستم با توجه به اینکه سریال کلاه پهلوی جزو سریال های الف ویژه تلویزیون است، بنابراین برای تولید آن وقت و انرژی صرف می شود. باید برای ساخت سریال های تاریخی الف ویژه زمان و دقت زیادی صرف می شود تا یک اثر ماندگار تولید شود و مورد توجه مردم قرار بگیرد. بعد از اینکه با دُری درباره ی سریال و نقش کشیش موسیو آلفونس صحبت کردم، احساس نزدیکی با نقشم می کردم. وقتی نقشی جای کار داشته باشد و از سوی دیگر عوامل سازنده ی اثر هم از بهترین ها باشند، حتماً کار را قبول می کنم.
دری وقت زیادی برای کارگردانی این سریال گذاشت و به هیچ عنوان سکانس ها را با عجله ضبط نمی کرد تا زودتر برای پخش برساند. طبق برنامه ریزی راحت تمرین می کردیم. در مجموع ضیاء الدین دری سر فرصت کارش را انجام می داد؛ بنابراین بازیگران را برای ایفای نقش نگران نمی کرد، بلکه سعی داشت با صبوری کار را جلو ببرد.
این بازیگر با اشاره به اینکه برای ایفای نقش کشیش موسیو آلفونس در سریال کلاه پهلوی نیاز به تحقیقات نداشت، گفت: چون اطلاعات کاملی در ارتباط با نقشم داشتم و در زمانی که در فرانسه به سر می بردم با کشیش ها زندگی می کردم، بنابراین نیاز به تحقیقات نداشتم.
وی درباره ی انتقادهایی که به شروع سریال شد، گفت: اگر من قرار بود این سریال را کارگردانی کنم این شروع را انتخاب نمی کردم. قسمت اول با اتفاقات عجیب و غریب در سفارت فرانسه آغاز شد، به همین دلیل برای مردم نا آشنا بود و مردم نمی توانستند با آن ارتباط برقرار کنند. اما خدا را شاکرم که الان مردم توانستند با این سریال ارتباط برقرار کنند و راضی هستند و دیگر انتقادی درباره این سریال در روزنامه ها نخواندم. البته باید قبول کنید ساخت سریال های تاریخی کار بسیار دشواری است؛ چرا که کارگردان باید هم نظر مخاطبان عام را تامین کند و هم مخاطبان خاص. از سوی دیگر چنین کارهایی با تعدد لوکیشن و بازیگر روبه رو است، بنابراین هدایت این همه کار سخت است.
رشیدی عنوان کرد: در مجموع، بازی در سریال کلاه پهلوی برایم شیرین و دوست داشتنی بود. از سوی دیگر همکاری خوبی در میان عوامل پشت صحنه حضور داشت و تبادل نظر حرف اول را در این سریال می زد. ضیاء الدین دری هم به خوبی این گروه را مدیریت کرد.
وی درباره ی خلق نقش کشیش فرانسوی اشاره کرد: برای خلق هر نقشی باید وقت گذاشت و آن را تجزیه کرد. وقتی من به عنوان بازیگر درک درستی از نقش داشته باشم، مسلماً بهتر می توانم آن را بازی کنم. یکی از ویژگی های سریال تلویزیونی کلاه پهلوی حضور عوامل حرفه یی در جلو دوربین و پشت دوربین است. وقتی اثری چنین امتیازی داشته باشد، مسلماً کار برای من به عنوان بازیگر راحت تر می شود.
زمانی که مردم یک اثر نمایشی را می بیند علاقمند هستند شخصیت ها به گونه ای طراحی و بازی شده باشد که برایشان قابل لمس باشد تا بتوانند نسبت به آن ارتباط برقرار کنند. وظیفه ی من به عنوان بازیگر این است که نقشم را به خوبی ایفا کنم. امیدوارم مردم ارتباط خوبی با کشیش فرانسوی پیدا کرده باشند.

هیچ نظری موجود نیست: